Tuesday, August 16, 2016

позитивные истории - не журналистика решений/ constructive (solutions) journalism

Журналистика решений (solutions journalism), или конструктивная журналистика (constructive journalism).
Её подход основан на поиске решений и/или новых перспектив вместо фокусирования на негативе, трагедиях и конфликтах. Ряд журналистов считает, что именно такой стиль в журналистике может вызвать по-настоящему позитивные перемены.

Дэвид Борнштейн (David Bornstein, род. в 1974 году в Канаде; журналист, автор книг и статей о социальных инновациях) — со-основатель сети The Solutions Journalism Network и автор колонки Нью-Йорк Таймс, материалы которой изыскивают решения различных социально-общественных проблем (FIXES-Opinionator. The New York Times).
Борнштейн подчеркивает:
— Конечная цель по-настоящему позитивных ресурсов не в том, чтобы заполнять эфир хорошими новостями, а в том, чтобы дать знания, понимание того, как устроен мир, какие силы можно задействовать для устранения проблемы. Речь идет не о лучшей информированности и даже не о выражении негодования, но об ответах на серьезные вопросы, которыми ежедневно задаются люди: Что мы можем сделать в этой ситуации? Какую сферу развивать? Куда следует вкладывать капитал

Проблема в том, что многие журналисты и читатели путают позитивные новости с журналистикой решений. Хорошие новости — это и смешные видеоролики с детьми и животными, и разделы с полезными советами и вдохновляющими историями – все то, что делает мир проще и радостнее. Однако забавное видео вряд ли поможет нашему пониманию происходящего на планете и проникновению в суть проблем.

Сторонники «хороших новостей» склонны характеризовать нынешние СМИ как циничные. Однако Дэвид Борнштейн считает, что верно и обратное:
«Уверять читателей, что “наши новости сделают ваш отход ко сну более радостным”, — это цинично. Кроме историй о добром незнакомце, есть масса более важных вещей, требующих решения. Журналистика существует не для генерирования хороших известий».

источник/ source

* * *
Solutions journalism: Good reporting that delivers lessons
By David Bornstein
We have a list of 10 questions that we use to help us think about what solutions journalism is. It’s not gospel by any means, but we find it useful to think through what this practice is, and how it can be done rigorously. I include them below.

1. Does the story explain the causes of a social problem?

A solution should be explained in the context of the problem it’s trying to address. Documenting the causes of that problem will clarify the opportunity for a solution to create leverage and impact.

2. Does the story present an associated response to that problem?

The acid test: if the story doesn’t describe a response, it’s not solutions journalism.

3. Does the story get into the problem solving and how-to details of implementation?

A great solutions story delves into the how-to’s of problem solving,
investigating questions such as, ‘What models are having success improving an educational outcome and how do they actually work?’

4. Is the problem solving process central to the narrative?

Solutions journalism, like all journalism, is about great story telling. It should include characters grappling with challenges, experimenting, succeeding, failing, learning. But the narrative is driven by the problem solving and the tension is located in the inherent difficulty in solving a problem.

5. Does the story present evidence of results linked to the response?

Solutions journalism is about ideas – but like all good journalism, the determination of what works (or doesn’t) is supported, where possible, by solid evidence. For early-stage ideas, where the only “evidence” may be the assertions of credible observers, the key is not to overclaim.

6. Does the story explain the limitations of the response?

There is no such thing as a perfect solution to a social problem. Every response has caveats, limitations, and risks. Good solutions journalism does not shy away from imperfection.

7. Does the story convey an insight or teachable lesson?

What makes solutions journalism compelling is the discovery — the journey that brings the reader or viewer to an insight about how the world works and, perhaps, how it could be made to work better.

8. Does the story avoid reading like a puff piece?

Solutions journalism is expressly not about advocating for particular models, organisations, or ideas. Journalists pursuing solutions stories are bringing their discernment to explore ideas and methods, not to advance an agenda or make people feel good.

9. Does the story draw on sources who have a ground-level understanding, not just 30,000-foot expertise?

Solutions journalism comes alive when it draws on practical how-to insights from
people working in the trenches, who are knowledgeable about on-the-ground realities and the details of implementation.

10. Does the story give greater attention to the response than to a leader/innovator/do-gooder?

We see a clear distinction between solutions journalism and what is often called “good news”. ‘Good news’ stories tend to celebrate individuals and inspirational acts. Solutions journalism is about ideas, how people are trying to make them work, and their observable effects.

source

* * *
Между журналистикой решений и так называемыми «позитивными новостями» есть очень четкое различие. «Хорошие» истории обычно воспевают отдельных людей и их вдохновляющие поступки. Конструктивная журналистика – это идеи и решения, воплощение их в жизнь, их заметное, ощутимое влияние.
- Д. Борнштейн

see also Amazon: Books by David Bornstein

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...